• Het Straatje van Vermeer | Gezicht op de Penspoort in Delft | Frans Grijzenhout | Nederlands
  • Het Straatje van Vermeer | Gezicht op de Penspoort in Delft | Frans Grijzenhout | Nederlands
  • Het Straatje van Vermeer | Gezicht op de Penspoort in Delft | Frans Grijzenhout | Nederlands

Het Straatje van Vermeer | Gezicht op de Penspoort in Delft | Frans Grijzenhout | Nederlands

€ 20,00
€ 20,00
Meer informatie
Het Straatje van Vermeer | Gezicht op de Penspoort in Delft | Frans Grijzenhout | Nederlands

Beschikbaarheid: Op voorraad

Extra informatie

Artikelnummer W14945
Materiaal Papier
Hoogte 22.5 cm
Breedte 18 cm

Beschikbaarheid: Op voorraad

  • Unieke cadeaus uit het Rijksmuseum
  • Met uw aankoop draagt u bij aan het Rijksmuseum
  • Gemakkelijk en veilig betalen

Een ongelooflijk detective-avontuur! De precieze ligging van het wereldberoemde Straatje van Johannes Vermeer houdt kunsthistorici al eeuwen bezig. Schilderde Vermeer zijn eigen huis of zijn uitzicht, of heeft hij deze wonderbaarlijk mooie compositie verzonnen? Frans Grijzenhout kan met behulp van nieuwe informatie eindelijk met zekerheid het Straatje plaaten. Zijn verhaal was wereldnieuws. Een verbluffende ontdekking die nieuw licht werpt op leven en werk Vermeer en zijn familie. In Delft kunt u de plaats van het Straatje nu zelf bezoeken.

Johanners Vermeer

Tegenwoordig is Johannes Vermeer (1632-1675) een van de beroemdste Nederlandse schilders uit de 17de eeuw, maar eeuwenlang was hij nauwelijks van betekenis. Het kleine oeuvre dat nu van hem bekend is, werd lange tijd aan anderen toegeschreven. Pas in de jaren 70 van de 19de eeuw werd hij herontdekt. Sindsdien zijn 35 schilderijen als 'Vermeers' erkend.

Interieurs en mensen

Johannes was de zoon van een zijdewerker en heeft altijd in Delft gewoond en gewerkt. Net als zijn vader was hij actief in de kunsthandel. Mogelijk was hij een leerling van stadgenoot Carel Fabritius. In 1653 schreef Vermeer zich in bij het schildersgilde, waarvan hij diverse jaren hoofd was. Vermeers vroege historiestukken tonen de invloed van de Utrechtse caravaggisten (een groep schilders uit Utrecht die zich liet inspireren door de Italiaanse schilder Caravaggio). Zijn latere werk bestaat uit interieurs met één of enkele mensen, meestal vrouwen. Het waren intieme genrestukjes, waarin de hoofdpersoon zich wijdt aan een alledaagse bezigheid, meestal bij een venster dat het daglicht binnenlaat, zoals duidelijk te zien is bij Het Melkmeisje en de Brieflezende Vrouw. Één van Vermeers specialismes was het aanbrengen van prachtige lichtval in zijn werken. Het Rijksmuseum bezit drie van zijn huiselijke taferelen en één stadsgezicht: het wereldberoemde Straatje.

Bekijk meer van:
Naar boven